
На втория тур на местните избори ще може да гласуваме с машини. Това реши Върховният административен съд, който разгледа делото срещу решението на ЦИК за отмяната на машините за гласуване. Заседанието на ВАС продължи повече от 5 часа.
Върховните съдии Румяна Борисова, Любомира Мотова, Светослав Славов бяха сезирани с жалбата на “Продължаваме промяната – Демократична България” и обявиха решението на ЦИК за незаконосъобразно.
Освен нея съдът разгледа над 10 жалби срещу решението на комисията, сред които на кандидат за кмет в Шумен, на кандидат за общински съветник в София, на граждани и на политическа партия “Единение”.
От прессъобщението на съда за решението се разбира, че то отменя това на ЦИК само в частта, с която комисията беше разпоредила и на втория тур следващата неделя да се гласува с машини. С отмяната само по отношение балотажа се избягва касиране на изборите на основание решението на ЦИК за машините.
Върховните съдии приемат, че машините не са били удостоверени за първия тур на 29-ти октомври, заради което е нямало гаранции за прозрачност и сигурност на машинното гласуване.
Машините не са били удостоверени
“Относно миналите на 29 октомври избори ВАС отхвърля жалбите, тъй като към момента на вземане на обжалваното решение на ЦИК, няма издадено решение за удостоверяване съгласно чл. 213а от Изборния кодекс, за което комисията е била уведомена от министъра на електронното управление с цитираното в мотивите писмо.
Такова съгласуване е постъпило след приемане на обжалваното решение от Централната избирателна комисия, което е подписано от Български институт за стандартизация, Български институт по метрология и заместник-министър на министерството на електронното управление”, пише в прессъобщението на съда, с което се обобщават мотивите на съда.
Върховните съдии приемат, че както към момента на приемане на обжалваното решение, така и към настоящия момент липсва надлежно издадено решение от компетентните органи по смисъла на чл.213а ал.2 от Изборния кодекс. Т.е.че машините не са били удостоверени.
От прессъобщението с мотивите на съда, се разбира, че удостоверяването е от компетенциите на министъра на електронното управление и той няма право да делегира това на свой заместник.
“Такава изрична компетентност на съответния орган не може да бъде делегирана на някой от подчинените му органи – в случая заместник министър. Позоваването на чл.19 ал.2 от Закона за администрацията, посочена като основание за издаване на заповедта за делегиране не може да послужи като правно основание за това”, уточняват от съда.
Те приемат, че “законът за администрацията е устройствен закон, който не разписва материално-правна компетенност на административните органи, предвидена в специалните закони, какъвто е Закона за електронното управление. Още по-малко делегирането може да става въз основа на устройствен правилник, който е вътрешнослужебен акт”.
В решението си ВАС приема, че в Закона за електронното управление не е предвидена възможност за делегиране на правомощия за удостоверяване и затова заповедта за делегация от министъра на неговия заместник се явява незаконосъобразна, както и извършените от заместник министъра действия, включително издаденото по-късно решение за удостоверяване.
За Министерството на електронното управление машините могат да бъдат използвани за втория тур
ЦИК бе представлявана от говорителя Росица Матева и адвокат, които по време на заседанието поискаха да бъдат представени допълнителни писмени доказателства от ДАНС, но съдът отхвърли искането им.
Решението на ВАС не подлежи на обжалване.
Следва да се свика заседание на ЦИК, на което да бъде взето решение за използването на машините идната неделя.
Жалбите срещу гласуването в неделя само с хартиени бюлетини се отменят. Така че няма да има основания резултатите от първия тур да бъдат касирани.
Откритото съдебно заседание започна в 14:30 часа.
След заседание, което продължи по-малко от час, съдиите се оттеглиха, за да вземат решение.
ЦИК отмени машинното гласуване за местния вот на 29 октомври след разразилия се скандал със снимането на хеш кода от заместник министъра на управлението Михаил Стоянов.
Общо 12 жалби бяха постъпили в събота по електронен път от ЦИК във ВАС. Съгласно Изборния кодекс те трябва да бъдат разгледани и по тях да има съдебно произнасяне в тридневен срок от постъпването им.
Подадени са жалби от ПП-ДБ, ПП „Единение“, от кандидата за кмет и кандидат за общински съветник на Община Шумен Неделчо Неделчев, от кандидата за общински съветник за Столична община Петър Славов, както и от шест физически лица в качеството им на избиратели.
Ето и решението на ВАС и мотивите:
ВАС отмени като незаконосъобразно решението на ЦИК, с което беше разпоредено балотажа на 5 ноември 2023 г. да се проведе само с хартиена бюлетина. В останалата част, касаеща изборите за кметове и общински съметници, проведени на 29 октомври 2023 г., жалбите, допуснати за разглеждане бяха отхвърлени.
Административно дело № 10416 от 2023 г. беше образувано по жалби на „Продължаваме промяната – Демократична България“, ПП „Единение“, от кандидата за кмет и кандидат за общински съветник на Община Шумен Неделчо Неделчев, от кандидата за общински съветник за Столична община Петър Славов, както и от група физически лица в качеството им на избиратели.
Върховните магистрати приемат, че за провеждането на балотажа може да се изпълнят изискванията на Изборния кодекс при спазване на законоустановената процедура като удостоверяването по чл. 213а, ал.2 от Кодекса се извърши от компетентните органи. В мотивите на решението си ВАС е описал предвидения в закона ред.
Относно миналите на 29 октомври 2023 г. избори ВАС отхвърля жалбите, тъй като към момента на вземане на обжалваното решение на ЦИК, няма издадено решение за удостоверяване съгласно чл. 213а от Изборния кодекс, за което комисията е била уведомена от министъра на електронното управление с цитираното в мотивите писмо. Такова съгласуване е постъпило след приемане на обжалваното решение от Централната избирателна комисия, което е подписано от Български институт за стандартизация, Български институт по метрология и заместник-министър на министерството на електронното управление. Последният е бил определен да извършва тези действия със Заповед № МЕУ-14646/19.09.2023г. на министъра на електронното управление.
С оглед на изложените факти върховните магистрати приемат, че както към момента на приемане на обжалваното решение, така и към настоящия момент липсва надлежно издадено решение от компетентните органи по смисъла на чл.213а ал.2 от Изборния кодекс.
В случая удостоверяване на съответствието на машините по смисъла на чл. 213а, ал.2 Изборния кодекс е изрична компетентност на министъра на електронното управление (централен орган на изпълнителната власт съгласно чл. 19, ал.2 от Закона за администрацията, какъвто не е министерството на електронното управление). Такава изрична компетентност на съответния орган не може да бъде делегирана на някой от подчинените му органи – в случая заместник министър. Позоваването на чл.19 ал.2 от Закона за администрацията, посочена като основание за издаване на заповедта за делегиране не може да послужи като правно основание за това. Законът за администрацията е устройствен закон, който не разписва материално-правна компетенност на административните органи, предвидена в специалните закони, какъвто е Закона за електронното управление. Още по-малко делегирането може да става въз основа на устройствен правилник, който е вътрешнослужебен акт.
В решението си ВАС приема, че в Закона за електронното управление не е предвидена възможност за делегиране на правомощия за удостоверяване по чл. 213а, ал.2 от Изборния кодекс и затова заповедта за делегация от министъра на неговия заместник се явява незаконосъобразна, както и извършените от заместник министъра действия, включително издаденото по-късно решение за удостоверяване МЕУ-17714/27.10.2023г., постъпило в ЦИК след вземане на обжалваното решение.
В този смисъл е и Тълкувателно решение № 4 от 22.04.2004 г. по тълкувателно дело № 4/2002г., както и съдебни актове по адм. дело № 11214/2012г., по адм. дело №12699/2007г. и др. на ВАС.
Върховните магистрати приемат, че това е достатъчно основание да се приеме, че не е установено съответствие на устройствата за машинно гласуване по предвидения за това ред и от компетентните органи, което препятства гарантирането на принципите по чл. 3 на Изборния кодекс за прозрачност и сигурност на машинното гласуване. Затова решението на ЦИК, в частта за провеждане на изборите за общински съветници и за кметове на 29 октомври 2023г. само с хартиени бюлетини, се явява законосъобразно.
В останалата част за провеждане на гласуването на втори тур на изборите за кметове на 5 ноември 2023г. само с хартиени бюлетини, съставът на ВАС приема, че решението на ЦИК е незаконосъобразно.
Решението на ВАС е окончателно.
