
85% от приходите от пътни такси, постъпили от е-винетка и тол, ще се инвестират в ремонта, поддържането, рехабилитацията и изграждането на пътища. Останалите 15% са за самоиздръжка на системата, което я прави една от най-икономичнте в Европа. Това каза проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) в сутрешния блок на Нова тв. Не по-късно от 1 март 2020 г. пътните превозни средства с обща технически допустима максимална маса по-голяма от 3,5 т ще плащат за ползване на пътища на база на изминато разстояние. Сега те купуват е-винетки, които са на база време. На 14 ноември Министерството на регионалното развитие и благоустройството публикува Тарифа на таксите, които се събират за ползване на републиканската пътна мрежа. Предложения, становища и коментари могат да постъпват до 16 декември, след което Тарифата трябва да бъде приета с решение на Министерския съвет. „Ако пътните такси за ползване на платена пътна мрежа от камиони – тол такси, които сме предложили за обществено обсъждане, се запазят в този размер, очакваме приходи от 40 до 60 млн. лв. на месец, или на годишна база – между 550 и 650 млн. лв.“, посочи проф. Олег Асенов. „Девет месеца се борим с тази тарифа, първата й глътка е болезнена, като на едно дете, но ще даде нов живот на пътната инфраструктура“, каза той. В Обществения консултативен съвет по въвеждането на тол системата към Министерството на регионалното развитие и благоустройството по предложение на зам.-министър Николай Нанков ще работи обществен борд, в който ще се обсъжда кои пътища да бъдат рехабилитирани, напомни проф. Асенов. По този начин превозвачите ще имат яснота къде се инвестират приходите от такси, като постепенно се премине и към подобряването на третокласната пътна мрежа, особено важна за населението в определени региони. Част от средствата ще се използват и за подобряване на пътните условия така че това да се отрази благоприятно на пътната безопасност. „Разходите няма да са само в асфалт, има планирани мероприятия и за пътна безопасност, които ще намалят пътния травматизъм“, каза проф. Олег Асенов. В същото време, заради по-добра събираемост след въвеждането на тол контрола, са нараснали и приходите от е-винетки в сравнение с тези от 2018 г. При 357 млн. лв. постъпления от леки автомобили и тежкотоварни превозни средства за 2018 г., за 2019 г. те вече са 366 млн. лв. В началото на 2020 г. се очаква стойността на продадените е-винетки да е с повече от 30 млн. лв. от тази през 2018 г., което се дължи на по-добро правоприлагане и електронния характер на системата, посочи проф. Асенов. „Събраните суми от транзитен трафик през летните месеци са повече с 15 млн. лв. в сравнение с 2018 г.“, посочи още проф. Асенов. Той припомни, че нарушителите все още остават голям процент – от 3 000 автомобили проверени вчера, 10% са нарушители. В европейски план процентът е около 3-4%. „Това от своя страна води до изключително висока събираемост на компенсаторни такси. Те преминават вече 7 млн. лв. – такси, събрани от тол контрола през ПОС терминалите в колите“, обясни проф. Асенов.
