Пътните строители блокират от утре страната заради неизплатени средства

720 млн. лева не са изплатени за извършени дейности на около 80 фирми. Протести ще има всеки ден пред Народното събрание и около 20 ключови пътни отсечки в цялата страна, каза председателят на УС на Браншова камара “Пътища” Стефан Чайков

Пътни строители излизат на безсрочна стачка от сряда (27 юли) заради неизплатени средства. Протести ще има всеки ден пред народното събрание и около 20 ключови пътни отсечки в цялата страна.

 

Причината за недоволството им е, че не са им изплатени едва около 720 млн. лева на 80 фирми за извършени от тях дейности.

 

„Предвиждаме и затваряне на отсечките, на който ще са протестите. Движението ще бъде спирано за един час. Ако нещата не се променят, ще решим как да продължим с протестите“, каза председателят на УС на Браншова камара”Пътища” Стефан Чайков.

 

Докато се говори и политиканства, пътища в България няма да има. Трябват последователни действия за това. През последната година и половина държавата остана без каквато и да е визия за развитието на инфраструктурата. А нещата ще стават все по-плачевни“, смята Чайков.

 

Той предупреди, че ако НС не предприеме действия на 30 септември в страната няма да има кой да поддържа пътищата.

 

Чайков призова в оставащите дни на парламента решението от 20 април да бъде променено, така че правомощията по поддържането на републиканските пътища да се върнат там, където са конституционно вменени – Министерски съвет, Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ).

Припомняме, че на 20 април парламентът разреши на АПИ да заплати от утвърдения си бюджет за 2022 г. 50 процента от изпълнените дейности по превантивно, текущо и зимно поддържане и за ремонтно-възстановителни работи при аварийни ситуации. Според приетото решение, останалите 50 на сто от всички финансови задължения на агенцията, възникнали по изпълнени дейности, сертифицирани до момента на влизането му в сила, се извършват след решение на Народното събрание и въз основа на доклад, изготвен от междуведомствената работна група и становище на Парламентарната комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление.

“Ако Народното събрание (НС) не промени в оставащите си дни решението от 20 април, на 30 септември България ще се озове като единствената съвременна държава в света, която няма поддържане на своите пътища. Със сегашното решение на Народното събрание и при факта, че на 30 септември няма да има ново НС, нито могат да се удължат сега действащите допълнителни споразумения, нито може да се възлага на когото и да било каквото и да било, тъй като физически няма да може да се провеждат процедури и да се избира нов изпълнител”, каза Чайков на брифинг пред журналисти в Националния пресклуб на БТА.

По думите му това ще рефлектира и върху зимното поддържане, което започва обикновено между 1 и 15 ноември.

Забавянето на плащането ще доведе до лични неустойки за над 150 млн. По 3000 км не се извършват никакви дейности в момента, посочи Чайков. Освен това поради неразплащане някои изградени част от мостови съоръжения ще трябва да се разрушат и ще трябва да се изградят отново, защото ако някои предварително напрегнати греди не се натоварят с плочи, те трябва да бъдат демонтирани, обясни той.

Стефан Чайков посочи, че браншът претендира за около 720 млн. лева. По над 270 отсечки не се извършват ремонти. Той обаче подчерта, че не това е акцентът на предстоящия протест на пътните строители, въпреки че за фирмите е важно да се получи разплащането. Според него при срещите, които са се провели най-вече с представители на Министерството на финансите, от ББК “Пътища” са наясно, че няма желание и политическа воля това разплащане да се случи. Затова, според Чайков, е важно решението “да излезе от НС и да влезе в Министерски съвет (МС)”, за да може при следващо правителство да се водят експертни разговори с ресорните ведомства.

Пътните строители започват протести от утре. Началото ще бъде на площада пред Народното събрание от 9:00 часа. Ще бъде представена карта на местата, където ще се състоят протестите – 20 участъци в цялата страна, като се предвижда и затваряне на тези отсечки. До петък тази седмица то ще бъде в рамките на 1 час. Протестите пред НС са целодневни. В зависимост от развитието на ситуацията ще бъде взето решение за евентуална промяна и засилване на протестите, допълни председателят на ББК “Пътища” Стефан Чайков.

 

По думите му цената на случващото се в бранша ще я платят данъкоплатците, които дават парите си за безопасни пътища, но тази цена ще е още по-висока, защото още един строителен сезон ще бъде пропилян.

 

Чайков заяви, че са се обърнали към всички народни представители да направят всичко възможно решението от 20 април да бъде променено, за да може да се поддържат пътищата.

 

„Премиерът праща решаването на въпроса в парламента, защото няма вяра на своя вицепремиер. Затова, че те си нямат доверие, България остава без пътища“, каза председателят на ББК “Пътища”.

 

„През последните седем месеца не се направи нищо за пътния сектор“, категоричен бе Чайков и добави, че причината е, че липсва политическа воля да се решат проблемите в бранша.

 

„Благодарение на бездействието на институциите може готови съоръжения да бъдат разрушени, защото има процеси, които не са извършени и ще застрашат сигурността им“, каза той.

 

Другата тема, която за бранша е изключително важна, е темата за индексацията в строителството. “Индексацията е от ключово значение, защото са поставено под заплаха близо 10 млрд. лева европейски средства“, обясни той.

 

Председателят на парламентарната комисия по регионална политика Настимир Ананиев заяви, че ще свика извънредни заседания на комисията, за да се търси решение на проблема.

Пътностроителният сектор обявява във вторник най-мащабната си досега стачка, която ще започне в сряда. Заради проблемите с неплатените ремонти на пътищата, направени от тях миналото лято, в сряда те спират да работят и същия ден започват блокади на пътища и възлови кръстовища в София и страната,  съобщи ипълнителният директор на Българската браншова камара “Пътища” Лазар Лазаров.

Конкретният повод за протестите е отмененото миналата седмица приемане от ресорната комисия в парламента на доклад от проверките на извършената миналото лято работа. Миналата сряда регионалната комисия отложи в последния момент заседанието си, на което трябваше да гласува доклада, от чието приемане зависи изплащането и на втората половина от дължимите пари – около 560 млн. лв.

Поводът за отмяната на заседанието, който е изтъкнал пред колегите си председателят на комисията Настимир Ананиев от ПП, е, че “има проблем със становището на ДНСК”. Става дума за становище, от което излиза, че миналогодишните ремонти са в по-голямата си част текущи, т.е. са направени законно, следователно фирмите трябва да си получат парите. Междувременно комисията е обявила заседание и във вторник, 26 юли, но със съвсем друг дневен ред.

“За нас е ясно, че “Продължаваме промяната” не желаят ремонтите да ни бъдат платени, независимо че лично премиерът в оставка Кирил Петков ни обеща през май това, стига докладът от проверките да бъде одобрен. Те, ако искаха да ни платят, нямаше да правят такива номера или поне щяха за петте области, в които самият доклад казва, че нещата са изрядни, да платят на колегите”, каза Лазаров пред “24 часа”.

Според него фирмите, които осъществяват текущ ремонт и поддръжка на пътищата, спират окончателно работа, докато не получат парите си за миналата година. По условие тези договори предвиждат пътната агенция да налага парична санкция на фирмите, ако не изпълняват задълженията си, но според Лазаров самата агенция е в нарушение на договора, като не им плаща, така че не би трябвало да има последици.

Лазаров съобщи още, че на 1 юли почти всички фирми, които са очаквали досега напразно парите си, са изпратили на пътната агенция покани за доброволно изпълнение на финансовите задължения със срок за плащане 14 работни дни, които вече минаха.

Следващата стъпка е да си извадят изпълнителни листове, което може да се направи при всеки съдебен изпълнител.

“Това означава, че товарим излишно държавата с такси, които при тази сума никак не са малко, поне няколко милиона лева са, но просто явно няма друг начин”, каза Лазаров.

Ситуацията с текущия ремонт и поддръжка на пътищата се усложнява още повече наесен, тъй като сегашните договори за тази дейност изтичат на 30 септември. АПИ обяви обществени поръчки за след тази дата, но те до една са блокирани заради жалби, т.е. не е ясно кой ще поддържа пътищата след тази дата.

Vinkmag ad

Pz-topnews.bg

Прочети предишна

Издадената на 07.07.2022 г. Заповед за създаване на Защитена местност „Залив Корал“ е публикувана в Държавен вестник, бр. 59

Прочети следваща

Стартира фестивалът “Дионисиеви дни Царево 2022”

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *