19 ноември 1703 г. – началото на мистерията за Желязната маска

На 19 ноември 1703 година е поставено началото на мистерията за Желязната маска със смъртта на един затворник в Бастилията, чието име и престой в тъмницата са пазени в строга тайна. Тайнственият затворник се споменава за в книгата „Тайните мемоари за историята на Персия“ (издадена в Амстердам през 1745 от анонимен автор), в която се описват политически интриги и реални личности от двора на Луи XIV като действието е пренесено в Персия и имената на героите са скрити зад персийски псевдоними. В „Мемоарите“ се споменава за затворник, когото преместват от измислената крепост Ormnus (в действителност Света Маргарита) в Ispahan (Бастилията) и се отбелязва, че този затворник е не друг, а самият Луи дьо Бурбон, граф дьо Вермандоа, синът на Луи XIV и мадмоазел Дьо Ла Валиер. Принцът официално е обявен за мъртъв, покосен от чума, но истината е, твърди книгата, че той е хвърлен в затвора за това, че е ударил плесница на дофина Луи. „Комендантът на крепостта Ormus, разказват „Мемоарите“, се отнасял с най-голямо уважение към този затворник, сервирал му лично като взимал блюдата от ръцете на слугите още на прага и затова никой от тях не бил виждал лицето на затворника. Веднъж обаче принцът издълбал името си с нож на гърба на една чиния. Слугата, у когото попаднала чинията, я занесъл на коменданта като се надявал да получи награда, но нещастникът бил излъган в надеждите си – на мига се отървали от него, за да запазят тайната. Принцът останал още дълги години в крепостта и го преместили в Бастилията едва когато комендантът бил повишен в длъжност (заради вярната му служба) и му било поверено управлението на Бастилията. От предпазливост затворникът трябвало все така да носи маска. Няколко човека, които го били виждали повече от веднъж, потвърждават, че комендантът му отдавал големи почести.“

Vinkmag ad

Pz-topnews.bg

Прочети предишна

Ограничава се движението в изпреварващата лента на тунел “Траянови врата”

Прочети следваща

Проф. Олег Асенов: 85% от приходите от тол системата ще отиват за ремонт и изграждане на пътищата

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *