
Пътностроителните фирми излязоха на национален протест, организиран от Българската браншова камара “Пътища”, с искане да им бъдат изплатени дължимите от държавата над 1,1 млрд. лв. за извършени от тях дейности, предаде БТА.
С надути клаксони на протеста пред Народното събрание в София беше докарана транспортна и снегопочистваща техника.
Протестът пред парламента започна преди обяд. Работещите изразиха недоволството си от неразплатените от държавата дейности и пред сградите на Министерството на финансите и на Министерския съвет, а след това се върнаха пред парламента.
От 11:00 ч. до 11:30 ч. бе блокиран двупосочно пътят между Перник и София, на кръстовището за село Драгичево.
На шосето застанаха работници от пътното дружество по закона за задълженията и договорите (ДЗЗД) “Пътища Перник”, с което Агенцията “Пътна инфраструктура” имаше договор за поддържане на републиканските пътища на територията на областта до миналата година, включително. Протестът бе подкрепен и от работници на кариерата в село Студена и подизпълнители на пътното строителство в региона.
Неразплатени са 15 млн. лв. на “Пътища Перник” ДЗЗД,
посочи техническият ръководител Евгений Герасимов. По думите му, заради забавените плащания е освободен 60 на сто от персонала на фирмата. След протестите през есента, ни бяха платени едва 2 млн. лв., каза Герасимов. Според него дружеството дължи 7 млн. лв. на подизпълнители. Не знаем как ще изпълним спрените миналата година договори, при настоящото поскъпване, притеснени са от “Пътища Перник”. Материалите са с нараснали двойно и тройно цени, за чия сметка ще бъде това увеличение, попитаха пътните строители.
Пътни строители от най-голямата фирма в бранша в Хасковска област – “АБ”, излязоха на протест на шосето Хасково – Димитровград.
Около 30 души от персонала и близо 20 машини се събраха в 9:00 часа на разклона за село Крепост. Техниката предприе няколко обиколки на трасето, от кръговото кръстовище до завода на “Язаки” до пътния възел с магистрала “Марица”, като за кратко блокира изходите към аутобана. Протестиращите опитаха да излязат на платната на четирилентовия път, но бяха възпрени от органите на реда.
“Дружеството ни има да взема около 40 милиона лева,
които са изработени още миналата година и средствата ни се дължат. Допълнително не са ни разплатени към 5 милиона лева за зимната поддръжка”, каза за БТА техническият ръководител Илия Велев. “Засега само слушаме обещания”, каза той и добави, че много трудно би се събрал отново колектив, ако хората останат без работа. Преди седмица управителят на дружеството Тенчо Пасков съобщи, че предстои съкращение на над 50 на сто от персонала – около 170 работници.
Служители на “Автомагистрали-Черно море” АД затвориха кръговото кръстовище край ГКПП “Дунав мост” при Русе,
като разпънаха 150-метров трибагреник. Издигнати бяха транспаранти с надписи “Няма да се откажем! Платете ни изработеното!” и “Стига обещания! Дайте ни изработеното!”. Причината за поредния протест на работниците е, че изработеното от компанията е неразплатено от държавата.
“Става дума за средствата за ремонта на автомагистрала “Тракия” от държавното дружество “Автомагистрали” ЕАД,
пряко подчинено на министъра на регионалното развитие и благоустройство. Провели сме множество срещи с всички служебни и редовно избрани правителства. Написали сме множество писма, позиции, декларации, които до момента са без отговор”, обясниха протестиращите. Общото задължение към момента за обекта от страна на възложителя – “Автомагистрали” ЕАД, чрез агенция “Пътна инфраструктура” към дружеството е в размер на 27,6 млн. лева.
Сред протестиращите бе и президентът на КНСБ Пламен Димитров,
който каза, че за седми път служителите на “Автомагистрали Черно море” АД излизат на улицата, за да им се плати дължимото. “Искаме управляващите да чуят, че има разлика между фирми, които са си свършили работата почтено – като “Автомагистрали-Черно море” и други. Извършвани са многократни проверки и не са установени нарушения. Няма причина да чакаме отново проверки, които да установят установеното. Ние искаме да бъдат изплатени тези 28 млн. лева”, каза Димитров. Той обясни, че над 500 души от дружеството са заплашени да си загубят работата като други 150 служители са напуснали.
Протест на друга пътноподдържаща фирма по същото време се организира и на пътя Русе-Бяла,
в района на разклона за село Иваново. Недоволството е част от национален протест, който се осъществява в различни точки на страната.
Пътноподдържащата фирма “Трейс” за кратко затвори подхода към Стара Загора от автомагистрала “Тракия”,
видя репортер на БТА. “Тук сме да подкрепим колегите от браншовата организация, чрез този протест искаме да напомним да ни бъде платено всичко, което сме изработили”, каза пред медиите Николай Дешков, ръководител проект Текущи ремонти и зимно поддържане – Стара Загора.
Той допълни, че на фирмата не е платено за зимното поддържане, както и за ремонт на пътя II-66 Чирпан-Стара Загора. Машините направиха обратен завой на пътя, с което затрудниха за кратко движението, след което се върнаха в Стара Загора.
Работници на “Автомагистрали-Черно море” в Шумен блокираха движението в Ришкия проход, край смядовското село Риш.
Поводът за протеста им са неразплатени на пътностроителната фирма от държавата 27,6 млн. лева за извършен през миналата година ремонт на участък от автомагистрала “Тракия”.
От пътностроителната фирма съобщиха в понеделник, че техни служители днес ще блокират от 11.00 до 14.00 часа движението и по Айтоския проход, на разклона за село Вресово.
На 14 март от “Автомагистрали-Черно море” обявиха, че предвиждат съкращение на 70 процента от персонала си заради неразплатените от държавата средства.
Пътят се очаква да бъде освободен около 12:15 часа, обявиха протестиращите.
Причината за днешния национален протест е отказът на Народното събрание да гласува предложеното от регионалното министерство
и внесено от депутати решение, което да даде възможност да започне решаването на проблемите в сектора, коментира за БТА председателят на Управителния съвет на Българската браншова камара “Пътища” Стефан Чайков.
Правителството е готово да плати веднага над 600 млн. лева на пътните фирми, заяви вчера министър-председателят Кирил Петков.
Решението обаче следва да получи санкцията и на парламента. Средствата ще бъдат платени под условие, че другата половина от парите ще бъде разплатена след гаранции и пълна проверка, че са налице реално и напълно извършени дейности.
“Предлагаме над 600 млн. лв., което е около 50 на сто от парите, да се платят веднага на пътностроителните фирми след санкция на парламента.
Останалите 50 на сто да минават през парламентарни комисии, след като има доклад на експерти, че тези дейности са реално извършени. Последното нещо, което искаме да направим, е да платим пари за дейности, които не са извършени напълно”, каза Кирил Петков вчера на среща с превозвачи.
На този етап сме само на обещания, тези обещания ги слушаме вече твърде дълго,
коментира думите на премиера Чайков. Той обаче изрази надежда да се стигне до общо коалиционно решение по предложението. Тук сме само за натиск, каза Чайков.
Според него няма експертиза в която и да е парламентарна комисия да проверява договорите на пътностроителните фирмите,
включително и в създадената междуведомствена комисията по проверка на сертификатите за изпълнени дейности, където има един строителен инженер. Той отбеляза, че това е и обидно към пътната администрация. Всеки сертификат за изпълнени дейности, които сега се претендират за плащания, вървят с подписа на седем души от пътната администрация, коментира председателят на браншовата организация.
Въпреки тези опасения, ръководството на камарата се надява да бъде спазен поетият ангажимент
междуведомствената комисия да приключи работа по сертификатите до 7 май, а задължението по договорите с пътностроителните фирми предвижда цялостното разплащане с тях да стане до 30 юни.
Средствата за разплащането на фирмите трябва да дойдат от бюджета на пътната агенция за тази година.
Там обаче има пари по други пера, има 1,2 млрд. лева за поддържане на пътищата, но за нови възлагания, а не за старите, коментира Чайков. Той допълни, че вероятно сумата ще бъде компенсирана в бюджета на Агенция “Пътна инфраструктура” за 2022 г. през актуализацията на бюджета на държавата това лято.
Чайков напомни, че в проекторешението на парламента плащането към фирмите е само една от точките.
Другите точки са за възможността на пътната агенция да възлага дейности по текущ ремонт на пътната инфраструктура.
Председателят на браншовата организация не изключи и утре да има протест пред парламента,
когато се очаква да има яснота по проекторешението. Днес протестиращите се очаква да изразят недоволството си и пред Министерството на финансите и Министерския съвет.
