
Джорджо Армани, една от най-влиятелните и световноизвестни фигури в света на модата от края на 20-ти век, е починал на 91-годишна възраст в Милано.
Армани беше синоним на италианския стил и елегантност. Той съчетаваше дизайнерския си усет с проницателността на бизнесмен, управлявайки компания с годишен оборот от близо 2,3 млрд. евро годишно, посочва “Ройтерс”.
„В тази компания винаги сме се чувствали като част от семейство“, заявиха неговите служители в четвъртък. „Днес с дълбока емоция усещаме празнотата, оставена от този, който основа и подхранва това семейство с визия, страст и всеотдайност. Но именно в неговия дух ние, служителите и членовете на семейството, които винаги са работили редом с г-н Армани, се ангажираме да защитим това, което той е изградил, и да продължим компанията му напред в негова памет, с уважение, отговорност и любов.“, се посочва в съобщенито от компанията.
Поклонението ще бъде този уикенд в Armani/Teatro, а погребението ще се проведе в тесен кръг. Дизайнерът, който е изпълняваше ролята на председател, главен изпълнителен директор и креативен дизайнер, се е готвил да отбележи 50-годишнината на компанията, носеща името му, с модно ревю и парти през септември.
Армани, чиито небрежен стил се смяташе за революционен през 70-те и 80-те години, изгради една от най-възхитителните бизнес империи в индустрията, обхващаща всичко – от тениски до вечерни рокли, свещи, хотели и резиденции, парфюми и грижа за кожата – гигантска група, която завърши 2023 г. с нетни приходи от 2,44 милиарда евро. В края на 2023 г. нетните средства и инвестиции възлизат на колосалните 1,03 милиарда евро.
Роден е в Пиаченца, Италия на 11 юли 1934 г. в семейството на Уго Армани, счетоводител в транспортна компания, и Мария Раймонди. Следва медицина в Миланския университет, но през 1953 г. прекъсва на третата година обучение и се записва в армията. По-късно работи във Военна болница във Верона.
Започва да създава нови модели през 1970 г. и успява да ги продаде на няколко модни къщи в Италия. Неговата първа самостоятелна колекция е представена през 1974 г
Още оттогава Армани се стреми към модерен, семпъл и ненатрапчив дизайн, който му носи десетки клиенти от корпоративния свят до холивудски звезди и артисти, включително София Лорен, Робърт Де Ниро, Кейт Бланшет, Том Круз, Глен Клоуз, Джордж Клуни, Тина Търнър и Джоди Фостър и др. Достига международна слава през 1980 г., като облича Ричард Гиър за главната му роля в „Американско жиголо“, и по-късно става един от първите дизайнери, към които звездите, присъстващи на наградите „Оскар“, се обръщат.
Той става и един от първите дизайнери, които забраняват участието в свои ревюта на модели с индекс на телесната маса под 18 след смъртта на Ана Каролина Рестън през 2006 г. в резултат на анорексия.
През 2016 г. обявява, че е създал дългоочакваната фондация Giorgio Armani, която, макар и да се стреми да финансира социални проекти, също така гарантира, че неговата модна група на стойност 3 милиарда долара ще продължи да съществува.
